تربیت مربی هنر کودک
کودک بالقوه خلاق و آفریننده است. او از محیط میگیرد، با مجموعه تواناییها، وتجربههای قبلی خود درهم میآمیزد و بروز آن چیزی است، خاص خودش. این کودک به تمام عرصههای هنر که در اطراف اوست، ارتباط پیدا میکند. از آن جا که وسیله اثرپذیر و اثرگذار برای ترسیم در کنار اکثریت قریب به اتفاق کودکان قرار دارد، فرصت بیشتری برای بررسی ویژگیهای ترسیمی کودکان بهوجود آمده است.
معرفی تربیت مربی هنر کودک
به تعبیر بسیاری از کارشناسان و محققان دنیای کودک، این گروه سنی را فلاسفه کوچکی تشکیل میدهند که با وجود سن کم و عدم درک عالم انتزاع و معنا اما از پیچیدگیهای فراوانی در ذهن و جهانبینی خود برخوردارند تا جایی که دسترسی به دنیایی که آنها متصور هستند در نگاه نخست غیرممکن به نظر میرسد.
در چنین شرایطی باید دید که تجلی و محل بروز چنین ذهنیت و افکاری در کدام نقطه و با استفاده از چه ابزار کاربردی است. قطعاً هنر و خلق آثار هنری از جمله مهمترین ابزار بروز عالم ذهنی و اینکه کودکان دقیقاً به چه چیز فکر میکنند و نگرش آنها نسبت به دنیا چگونه است، محسوب میشود.
کودک در فضایی آکنده از خلاقیت هنری و با احساس امنیت خاطر نسبت به آنچه که در ذهن میپروراند دست به خلق میزند. اینجاست که هم میتوان ذهن کودک امروز را با استفاده از تراوشات هنری او به خوبی مهندسی و برای آن برنامهریزی کرد و هم پی به استعدادهای نهفته و مخفی او برد که شاید کمتر مجال برای ظهور، بروز و ثبوت آن به وجود آمده است. جهاد دانشگاهی سعی دارد در قالب دورههای آموزشی مربیانی تربیت کند تا آنها مجهز به این ابزار و امکانات برای دریافت جهان کودکان و کشف استعدادهای هنری و هنجارهای اجتماعی آنها شوند.
تجربههای کار هنری با کودکان در برخی از شاخههای هنر در کشورمان محدود است. به نقاشی و خمیربازی و گاهی نمایش و موسیقی محدود شده است که معمولا به آموزش مستقیم و یادگیری ذهن بسنده میکند. جهاددانشگاهی با برگزاری دورههای «تربیت مربی هنر کودک» در راستای تغییر و تصحیح نگرش به آموزشهای هنری کودکان گام برمیدارد و با برقراری کارگاههای تکمیلی سعی در تربیت نیروهایی خلاق و توانمند در این عرصه دارد.
در این دوره مهارت هایی همچون نمایش خلاق، پرورش خلاقیت، تحلیل نقاشی، بازی نقاشی و روانشناسی رشد آموزش داده می شود.
ردیف | عنوان | مدت (ساعت) | نوع دوره |
1 | تربیت مربی هنر کودکان ترم اول | 48 | تخصصی |
2 | تربیت مربی هنر کودکان ترم دوم | 57 | تخصصی |
نظر شما :